Chestionarul Ocupațiilor Holland (AOH)
Care sunt categoriile ocupaționale pe care le-ar prefera?
Chestionarul AOH (Autoevaluarea Ocupațiilor Holland) a fost construit și validat în România și permite evaluare a 35 de grupuri de ocupații profesionale și evaluarea lor din perspectiva atractivității sau a interesului pentru o carieră profesională. Raportul de evaluare AOH permite atât identificarea clusterului/ clusterelor de ocupații prefertate de persoana evaluată cât și identificarea categoriei/ categoriilor ocupaționale preferate prin raportare la modelul Holland: ocupații artistice, realistice, convenționale, antreprenoriale, sociale, inverstigative și informatice.
Chestionarul AOH propune analiza a 35 de grupuri de ocupații profesionale pe care persoana evaluată trebuie să evalueze, din perspectiva atractivității sau a interesului pentru o carieră profesională, pe o scală în patru trepte (1 = ”îmi displace; nu îmi doresc!”; 2 = ”îmi este indiferentă”; 3 = ”îmi place, oarecum”; 4 = ”este ceea ce îmi doresc!”).
Coroborarea alegerilor individuale permite gruparea ocupațiilor profesionale în 6 categorii/ tipuri de ocupații în acord cu modelul Holland, la care se adaugă evaluarea unei categorii suplimentare specifice lumii moderne dominată de tehnologiile informaționale:
• Ocupații Artistice
• Ocupații Realistice
• Ocupații Convenționale
• Ocupații Antreprenoriale
• Ocupații Sociale
• Ocupații Investigative
• Ocupații Informatice
Concluzii relevante și valoroase pentru activitatea de consiliere vocațională/ educațională se pot formula prin integrarea informațiilor vizând profesiile/ categoriile ocupaționale agreate de persoana evaluată (AOH) cu cele (a) oferite de alte instrumente de evaluare a premiselor vocaționale – interese vocaționale (AIV), aptitudini bazale autoevaluate (AAB), personalitate vocațională (APH), tipologii/ roluri profesionale (AIDA) – sau cu cele (b) puse în evidență de chestionare de evaluare a trăsăturilor de personalitate cu impact asupra activităților de consiliere individuală – stimă de sine (ASSI), implicare motivațională (IM), persistență motivațională (SPM), inteligență emoțională (INEM) etc.
Aflându-se într-o etapă de validare finală, Chestionarul AOH trebuie folosit cu precauție, rezultatele oferite în Raportul de evaluare trebuind confirmate sau coroborate cu informații obținute cu ajutorul instrumentelor menționate anterior sau din alte surse (interviu, observații, alte instrumente etc.).
Timpul mediu de completare a chestionarului online: 5 minute.
Vârsta minimă de la care se poate realiza evaluarea: 12 ani.
Chestionarul AOH propune analiza a 35 de grupuri de ocupații profesionale pe care persoana evaluată trebuie să evalueze, din perspectiva atractivității sau a interesului pentru o carieră profesională, pe o scală în patru trepte (1 = ”îmi displace; nu îmi doresc!”; 2 = ”îmi este indiferentă”; 3 = ”îmi place, oarecum”; 4 = ”este ceea ce îmi doresc!”).
Coroborarea alegerilor individuale permite gruparea ocupațiilor profesionale în 6 categorii/ tipuri de ocupații în acord cu modelul Holland, la care se adaugă evaluarea unei categorii suplimentare specifice lumii moderne dominată de tehnologiile informaționale:
• Ocupații Artistice
• Ocupații Realistice
• Ocupații Convenționale
• Ocupații Antreprenoriale
• Ocupații Sociale
• Ocupații Investigative
• Ocupații Informatice
Concluzii relevante și valoroase pentru activitatea de consiliere vocațională/ educațională se pot formula prin integrarea informațiilor vizând profesiile/ categoriile ocupaționale agreate de persoana evaluată (AOH) cu cele (a) oferite de alte instrumente de evaluare a premiselor vocaționale – interese vocaționale (AIV), aptitudini bazale autoevaluate (AAB), personalitate vocațională (APH), tipologii/ roluri profesionale (AIDA) – sau cu cele (b) puse în evidență de chestionare de evaluare a trăsăturilor de personalitate cu impact asupra activităților de consiliere individuală – stimă de sine (ASSI), implicare motivațională (IM), persistență motivațională (SPM), inteligență emoțională (INEM) etc.
Aflându-se într-o etapă de validare finală, Chestionarul AOH trebuie folosit cu precauție, rezultatele oferite în Raportul de evaluare trebuind confirmate sau coroborate cu informații obținute cu ajutorul instrumentelor menționate anterior sau din alte surse (interviu, observații, alte instrumente etc.).
Timpul mediu de completare a chestionarului online: 5 minute.
Vârsta minimă de la care se poate realiza evaluarea: 12 ani.